Czym jest scyntygrafia?

Czym jest scyntygrafia?

Żyjąc we współczesnym świecie, mamy większe możliwości niż kiedykolwiek wcześniej, by wcześnie rozpoznać jakąś chorobę, a następnie ją leczyć. Oczywiście, współczesny tryb życia nie sprzyja zachowaniu zdrowia, ale w poprzednich stuleciach istniały przecież także różne czynniki ryzyka. Medycyna poszła jednak do przodu w takim stopniu, że czasami nazwy różnych badań czy czynności brzmią tajemniczo – nie wiemy co oznaczają. Czym jest scyntygrafia? Scyntygrafia jest badaniem w czasie którego przy pomocy izotopów promieniotwórczych można ocenić stan narządów wewnętrznych. Badanie jest bezpieczne, jako że izotopy te po pewnym czasie są usuwane z organizmu. Pokazuje za to obrazowo jak są położone dane narządy, jaki mają kształt, jak przepływają przez nie płyny (krew, mocz czy żółć), a także jakie ewentualne zmiany w owych narządach zachodzą. Przy pomocy tego badania można bowiem wykryć na przykład zmiany nowotworowe – i zwykle pacjenci trafiają na scyntygrafię właśnie z podejrzeniem raka. Podstawą do wykonania nadania może być też jednak na przykład krwawienie z układu pokarmowego, podejrzenie chorób nerek, choroby mięśnia sercowego, albo między innymi przewlekłe zapalenie wątroby.