Czym jest koronografia?

Czym jest koronografia?

Zły stan serca może być przyczyną gorszego samopoczucia, trudności w codziennym funkcjonowaniu, pojawienia się wielu groźnych chorób, a nawet i przedwczesnych zgonów. Dlatego tak istotna jest odpowiednia diagnostyka – i wykonywanie badań, gdy tylko istnieją podejrzenia pewnych schorzeń. Koronografia to jedno z tych badań, które są kluczowe dla oceny prawidłowego stanu tętnic i serca. Koronarografia – inaczej angiografia tętnic wieńcowych – to badanie, które polega na podaniu kontrastu, który pozwala ocenić ich drożność. Kontrast uwidacznia je w czasie badania rentgenowskiego. Tętnice wieńcowe zaopatrują serce w krew – a zatem i w tlen. Ocena ich drożności pozwala między innymi rozpoznać lub wykluczyć chorobę wieńcową u konkretnego pacjenta, ale również i zdiagnozować wady rozwojowe tętnic wieńcowych. Na badanie kierowane są osoby z licznymi chorobami – na przykład wadami zastawkowymi, czy z dławicą piersiową – żeby można było jeszcze lepiej zapoznać się z problemem i w związku z tym odpowiednio go leczyć. Zabieg wykonuje się od tętnicy udowej lub tętnicy promieniowej umiejscowionej w ręce.